Waarom in de Biblebelt de leer van de uitverkiezing een plek kreegWaarom koos "de Biblebelt" de kant van de contra-remonstranten?De gebieden die tegenwoordig bekendstaan als de Biblebelt – Zeeland, de Veluwe, delen van Zuid-Holland en Overijssel – stonden destijds en staan veelal nog steeds bekend als bolwerken van de strenge gereformeerde leer. Er zijn meerdere redenen waarom deze regio’s trouw bleven aan de contra-remonstrantse, gomaristische visie: 1. Historische en culturele achtergrond 2. Politieke invloed en de steun van
Maurits 3. Strenge Schriftopvatting 4. Wantrouwen tegen de leer van de
‘vrije wil’ 5. Onderscheid met de ‘wereld’ Gevolgen op lange termijnDoordat de Synode van Dordrecht de gomaristische leer als norm stelde, bleef deze in de gereformeerde traditie dominant. De Biblebelt bleef een bastion van orthodox calvinisme, en tot op de dag van vandaag wordt in veel bevindelijk gereformeerde kerken de leer van Gomarus aangehangen. De spanning tussen calvinistische en arminiaanse opvattingen bleef echter voortbestaan, zowel binnen de Protestantse Kerk als in bredere theologische discussies. De Biblebelt is vandaag de dag nog steeds een gebied waar de strenge calvinistische leer, met haar nadruk op Gods soevereiniteit en de absolute uitverkiezing, diep geworteld is. Dit heeft invloed op kerkelijke tradities, politieke voorkeuren (SGP-stemmers), en de manier waarop geloof en leven worden beleefd. Er is een relatie te leggen tussen de agrarische achtergrond in de Biblebelt en de religieuze beleving. De manier waarop het geloof in deze regio’s werd en wordt beleefd, hangt nauw samen met de traditionele plattelandsstructuur en de afhankelijkheid van de natuur. 1. Afhankelijkheid van God in het agrarische bestaan In een agrarische samenleving is men direct
afhankelijk van factoren die buiten de menselijke controle liggen, zoals
het weer, de vruchtbaarheid van de grond en de gezondheid van vee. Dit
versterkt een besef van afhankelijkheid van God, een kernwaarde in de
calvinistische predestinatieleer. Dit sloot naadloos aan bij de gomaristische theologie, waarin de mens geen controle heeft over zijn eigen redding, net zoals een boer geen controle heeft over het weer. 2. Conservatisme en behoud van tradities Plattelandsgebieden, en met name de Biblebelt,
kenmerken zich door een sterk behoud van tradities. In tegenstelling tot
de stedelijke gebieden, waar modernisering en secularisatie sneller doorzetten,
bleven veel dorpen in de Biblebelt trouw aan de orthodoxe gereformeerde
leer. Dit heeft verschillende oorzaken: 3. Het arbeidsethos en de calvinistische prediking De agrarische cultuur in de Biblebelt werd
gekenmerkt door een sterk arbeidsethos: hard werken, sober leven en plichtsgetrouw
zijn. Dit sloot goed aan bij de calvinistische leer: Boerengezinnen groeiden vaak op met de gedachte dat hun werk niet alleen een economische noodzaak was, maar ook een vorm van gehoorzaamheid aan God. Dit zie je bijvoorbeeld terug in het gebruik van de zondagsrust: op zondag mocht er niet gewerkt worden, uit respect voor Gods geboden. 4. Weerstand tegen modernisering en secularisatie Agrarische gemeenschappen in de Biblebelt hadden
vaak een natuurlijke weerstand tegen modernisering, en daarmee ook tegen
de ontkerkelijking en secularisatie die in de 19e en 20e eeuw steeds meer
opkwamen. Leven in afhankelijkheid De pre-christelijke heidense beleving, de leer van de uitverkiezing en het karakter van de agrarische samenlevingEr zijn interessante verbanden te leggen tussen de pre-christelijke heidense beleving, de leer van de uitverkiezing, en het karakter van de agrarische samenleving. Hoewel de gereformeerde theologie zich fel keerde tegen heidendom, zijn er onmiskenbare structurele overeenkomsten in de manier waarop mensen in verschillende tijdperken hun relatie tot de natuur, het lot en het goddelijke hebben beleefd. 1. Het lot en de goddelijke voorbeschikking In veel pre-christelijke, Germaanse en Keltische
religies speelde het idee van een voorbestemd lot een grote rol. "Wyrd is a concept in Anglo-Saxon culture
roughly corresponding to fate or personal destiny. The word is ancestral
to Modern English weird, whose meaning has drifted towards an adjectival
use with a more general sense of "supernatural" or "uncanny",
or simply "unexpected". "For the pagan Norse and other Germanic
peoples, fate (Old Norse Urðr or Örlög, Old English Wyrd,
Old Saxon Wurd, Old High German Wurt, Proto-Germanic *Wurðiz[1]) was
the main force that determined the course of events in the universe. Much
of what happened – from the overarching trajectory of time down
to many particular occurrences in the lives of particular people –
didn’t happen because of random chance or the consciously chosen
intentions of the person who performed a causal action, but instead because
it was fated to happen. Almost all beings were subject to fate –
even the gods themselves. For all the fearsome power they had, the power
of fate was greater still." • De Noorse mythologie kende de Nornir,
drie vrouwelijke wezens die het lot van mensen en goden sponnen. Deze gedachtegang vertoont een opvallende overeenkomst met de leer van de uitverkiezing in het calvinisme, waarin het heil van de mens van tevoren is bepaald door God. Net als bij het Germaanse idee van wyrd is er een zekere spanning tussen lot en menselijke verantwoordelijkheid: men kon zich inspannen om een vroom leven te leiden, maar uiteindelijk lag de beslissing bij een hogere macht. 2. De natuur als teken van goddelijke wil Zowel in de heidense beleving als in de calvinistische
agrarische samenleving speelde de natuur een grote rol als uitdrukking
van het goddelijke. Waar heidense volken rituelen uitvoerden om de goden gunstig te stemmen, zochten gereformeerde boeren hun toevlucht in gebed, vasten en kerkdiensten. Maar de kern van de beleving bleef hetzelfde: de natuur was niet neutraal, maar doordrongen van goddelijke betekenis. Zie ook het boek van Karen Armstrong: De heilige natuur 3. De sociale structuur: stamverband en gemeenschap Pre-christelijke Germaanse en Keltische samenlevingen
waren sterk agrarisch en georganiseerd in familie- en stamverbanden, waar
loyaliteit en traditie centraal stonden. Dit weerspiegelt zich in de traditionele
gemeenschappen van de Biblebelt: 4. Strijd tegen de ‘moderne’ wereld • Veel Germaanse en Keltische volken
verzetten zich tegen de Romeinse invloed, die een ‘modernere’
en universelere kijk op religie en cultuur met zich meebracht. In veel
opzichten weerspiegelt dit de weerstand van orthodoxe gereformeerde gemeenschappen
tegen modernisering en secularisatie. 5. Cyclisch versus lineair wereldbeeld Een groot verschil tussen de heidense en christelijke
beleving is het wereldbeeld: Toch zien we in de agrarische samenleving een soort hybride model ontstaan: het christendom bracht weliswaar een lineair perspectief, maar in het dagelijks leven bleef de cyclus van de natuur en seizoenen bepalend voor de manier waarop mensen hun geloof beleefden. Dit verklaart waarom agrarische samenlevingen vaak vasthouden aan traditionele rituelen, zelfs als ze theologisch gezien overbodig zouden zijn. Conclusies De agrarische achtergrond in de Biblebelt heeft een diepe invloed gehad op de religieuze beleving. Het besef van afhankelijkheid van God, het behoud van tradities, de nadruk op arbeidsethos en de weerstand tegen modernisering sloten perfect aan bij de strenge calvinistische leer van Gomarus en de gereformeerde gezindte. Hierdoor kon de orthodox-gereformeerde traditie in deze regio’s lang standhouden en heeft zij tot op de dag van vandaag een sterke invloed op de lokale cultuur. Hoewel de inhoud van de pre-christelijke heidense religie en het calvinisme sterk verschilt, zien we duidelijke parallellen in de manier waarop mensen hun lot, de natuur en sociale structuren beleven. De agrarische samenleving heeft deze verbanden in stand gehouden, omdat het boerenbestaan van nature gericht is op afhankelijkheid van hogere machten, cyclische structuren en sterke gemeenschapsbinding. De leer van de uitverkiezing past binnen deze structuur omdat zij een gevoel van kosmische orde biedt: net zoals de seizoenen en het weer niet door de mens beheerst kunnen worden, zo kan de mens zijn eigen redding niet beïnvloeden. Dit diepgewortelde geloof in hogere machten, gecombineerd met een sterke sociale cohesie, verklaart waarom de Biblebelt in Nederland zo lang een bolwerk van orthodox calvinisme is gebleven en nog steeds is.
|