PasenIn de tijd van Pasen viert de natuur feest!
De natuur ontluikt en komt tot leven. De voorjaarsbloemen komen tot bloei,
de bladeren en bloemknoppen verschijnen aan de bomen, krokussen, narcissen
en hyacinten staan in bloei; de lammetjes verschijnen in de wei. Je ruikt
buiten de frisse voorjaarslucht. Groeikracht! Het Joodse volk vierde het Pesachfeest, waar ook de naam ‘Pasen’ vandaan komt, ter herdenking van de uittocht uit Egypte; het was een bevrijdingsfeest, ze vierden het einde van de slavernij, en een nieuw begin. De Christenen vieren met Pasen de opstanding van Jezus uit de dood. Hier willen we stilstaan bij de vraag naar de universele betekenis van dit feest: wat is de universele betekenis van ‘opstanding uit de dood’? Laten we eens kijken naar het paasverhaal uit Johannes 20. Maria Magdalena liep huilend
rond; ze was op zoek naar het lichaam van Jezus en Hij lag niet meer in
het graf. ‘Waarom
huil je?’ ‘Wie zoek je?’ Ze ging op weg om het grote nieuws aan de discipelen
vertellen. Maria Magdalena was een vrouw die in de nabijheid van Jezus
verkeerde. Er is in de bijbel niet veel over haar bekend, maar buiten
de bijbel om in recent gevonden oude geschriften des te meer. Omstreeks
1896 werd het Evangelie van Maria Magdalena gevonden, een Evangelie dat
de bijbel niet heeft gehaald en waarvan fragmenten zijn gevonden. Hele
pagina’s ontbreken. In 1945 is in Egypte een verzameling teksten
gevonden uit de begintijd van het christendom. De geschriften hebben 1600
jaar onaangeroerd in het woestijnzand gelegen, tot ze in 1945 werden gevonden
door drie broers in het plaatsje Nag Hammadi. Ze vonden deze geschriften
in een kruik op een oude begraafplaats. De geschriften waren geschreven
op papyrus en gebonden in leren kaften. Uit die geschriften blijkt dat
Maria Magdalena een prominente plaats had onder de mensen die zich rondom
Jezus hadden verzameld. Ze wordt de apostola apostolorum genoemd, de apostel
der apostelen, ‘de vrouw die het Al kent’. Ze werd vergeleken
met de ziende, terwijl de andere leerlingen (nog) in het duister vertoeven.
Ze begreep waar het werkelijk om ging. Zij toont ons de innerlijke weg
van het christendom, de kennis van het hart, de gnosis. Het innerlijke
Christendom. Evangelie van Maria Magdalena zegt: Wanneer de ziel zo al haar zielengewaden achterlaat, zal ze tenslotte met haar naakte wezenskern, voorbij de planeetsferen, verenigd worden met de goddelijke eenheid, als een druppel die terugkeert naar de oceaan. Het gaat er dus om de ‘zielengewaden’ af te leggen. HIK heeft het over sluiers in “De ziel, vanwaar, waarheen”: “De ziel is verblind door de sluiers
van haar illusie. Zo bedekt het met duizend sluiers zijn eigen waarheid
voor zijn eigen ogen.” Roemi schreef daarover het gedicht Spiegel Maak
je hart tot een spiegel, Kijk in de spiegel! De spiegel van je ziel. Kijk hoe je je voelt. Waar zitten er oneffenheden? Je voelt het als er geen liefde, harmonie en schoonheid is. Waar voel je disharmonie? Onderzoek dat bij jezelf. Kijk in de spiegel! Ga na wat er speelt. Heet alle gevoelens welkom! Het is een manier om te onderzoeken hoe je ‘staat van bewustzijn’ is, als raadgever. Daarover gaat een ander gedicht van Roemi: De Herberg! Dit
mens-zijn is een soort herberg
Kijk ernaar als buitenstaander. Onderzoek dat
gevoel, waar komt het vandaan? Het kan inzicht geven en opluchting als
je weet hoe iets komt. Of je brengt jezelf tot rust. Geen schroom of schande
of schaamtegevoel zal tussen jou en de spiegel staan. Kijk in de spiegel,
durf te kijken naar wat er is! Wie kan er zo’n spiegelbeeld aan?
Het is het proces van zuivering, waar Zarathoestra het over heeft, de
goddelijke zuiverheid. In wezen is ons hart schoon en zuiver en rein;
het gaat er om de sluiers weg te halen, zodat het in al zijn schoonheid
tevoorschijn kan komen. Zo leert het Joodse geschrift, de psalmen,
ons dat het gebed kan helpen. In het boeddhisme is er de weg naar de verinnerlijking
door het zitten en concentratie op de adem (zen-meditatie) of door een
mantra te reciteren, bv In het Soefsime kennen we de aanroep: Tot de Ene, de volmaaktheid van Liefde, Harmonie en Schoonheid, het enige wezen, verenigd met alle verlichte zielen. Je legt dan een innerlijke verbinding met de Ene, en die verbinding geeft een contact, geeft kracht en hulp in nood. Dat kun je verdiepen door meditatie, daarmee kom je weer in verbinding met je bron, met je ware zelf. Je ware kern is puur bewustzijn. Ook kunnen de wazifa’s ons helpen die het Soefisme leert; dat zijn herhalingen van bepaalde namen van Allah. Zo is er de wazifa: Ya Valiy – om de controle over jezelf (opnieuw) te krijgen; Ya Vakil – voor hulp in nood; Ya Shakur – voor dankbaarheid; Ya Salaam – als je de vredige wil vragen bij onrust. Dit herhaal je rustig zittend bij jezelf en de zendt dit uit naar je omgeving en zo heeft het niet alleen een helende werking op jezelf, maar ook op de algehele toestand in de wereld. Bij de Soefi’s kennen we de innerlijke
school, dat is de esoterische kant. De Universele Eredienst is openbaar,
zowel voor ingewijden als niet-ingewijden. Het wijst de weg naar binnen.
Het Soefisme is de mystieke dimensie die we in alle religies terugvinden. Hazrat Inayat Khan leert ons dat we in wezen op zoek zijn naar de Ene, en hij liet ons zien dat die Ene al aanwezig is, in ons eigen hart. Het gaat om de weg naar binnen, de innerlijke vrede. Dat pad is individueel en persoonlijk; de verschillende profeten en geschriften zijn wegwijzers. De ware zoeker heeft al zijn grote en kleine
onvolkomenheden overwonnen We kunnen het ook de Atman noemen, zoals het
Hindoeisme zegt: Weet
dat Atman ongeboren is en niet zal sterven, Pasen, het feest van de opstanding, betekent de opstanding van het goddelijk ‘zelf’, van de Atman. Het is een feest van bevrijding van de ziel, het inzicht dat we in essentie zuiver zijn, dat geloof, hoop en liefde er is wanneer ons ware “IK” geboren wordt. Dat is de opstanding en de wedergeboorte. Dat kunnen we ten diepste niet vinden buiten ons. “Wie zoek je?” In de Gayan van Inayat Khan
staat: Het is de zoektocht naar de Ene, de Geliefde. Moeten we er hard voor werken om de Innerlijke Geliefde te vinden? Nee, we moeten iets laten in plaats van iets doen. Inayat Khan noemt dat: ont-leren, afleren. We kunnen zo ons ware Zijn ontdekken en daarmee ook ons ware geluk. Zoals deze woorden uit ee Soefi
gebed ons voorhouden: Het geeft hoop voor de mensheid – hoop dat er altijd weer TOEKOMST is, ook al is er duisternis in de wereld, zoals we nu meemaken in de oorlog in Oekraïne. Pasen is ook de metafoor voor het gegeven dat het niet ophoudt met dit leven. Het gaat steeds door. Hulp in ons persoonlijk leven, ook hulp in
Oekraïne en Rusland. Ik was eens in Zjitomir, Oekraïne, met
een groep studenten. We zijn toen onder andere bij Tsjernobyl geweest,
op 40 km van de kernreactor. Ze woonde er alleen, in de omtrek alleen leegstaande
huizen. Ze woonde er alleen met haar koe, die haar van melk voorzag. Wie
zocht ze daar? |