Mystiek volgens Hazrat Inayat Khan
Uit Volume XI - Philosophy, Psychology and
Mysticism; Part III: Mysticism
Chapter I: MYSTICISM IN LIFE
"Mystiek kan niet in woorden worden uitgedrukt,
niet in theorieën of filosofische uitspraken, want mystiek is een
innerlijke ervaring. Om een innerlijke ervaring te kennen moet men tot
die ervaring komen. Als we tegen iemand zeggen die nog nooit in zijn leven
hoofdpijn heeft gehad: 'Ik heb hoofdpijn', zal hij het nooit begrijpen.
Hij zal niet weten wat het is. Daarom betekent het woord mystiek op zichzelf
niets. Het is door de innerlijke ervaring dat men de betekenis ervan in
al zijn volheid realiseert. Natuurlijk kunnen we daarom veel boeken over
psychologie of filosofie vinden, maar zelden iets over mystiek. En de
weinige die er zijn over mystiek gaan over het algemeen over iets heel
anders dan wat mystiek werkelijk is. De reden is dat het niet in een boek
kan worden gestopt. Het is niet in woorden uit te drukken. Maar de reden
waarom het zo vaag is, is tevens waarom het zo waardevol is; als er enige
kennis is die de moeite waard is, als er enige wetenschap is die kostbaar
is, dan is het de kennis en wetenschap die men uit zijn mystieke ervaringen
kan halen.
Mystiek kan worden beschouwd als de essentie van alle kennis. Het kan
worden vergeleken met het parfum van een bloem, want het heeft een eigen
geur. We zien het parfum niet, maar we zien de bloem, en dus zullen we
niet veel woorden van de mysticus horen om mystiek te verklaren, maar
we kunnen die mystiek in zijn atmosfeer waarnemen. Mystiek kan ook worden
vergeleken met honing. Honing is zuiverend en mystiek ook. Het zuivert
de mens van zijn gebreken, en het is de zoetste van alle verschillende
aspecten van kennis die er zijn.
Als iemand zegt: 'Ik ben een christelijke mysticus, of een joodse of een
moslimmysticus', is hij nog niet tot mystiek gekomen. Mystiek kan niet
in verschillende richtingen worden verdeeld, en degene die zegt: 'Mijn
mystiek is anders dan jouw mystiek' is daar nog niet aangekomen, want
echte mystici kunnen niet verschillen. Omdat innerlijke ervaringen niet
veranderd kunnen worden, is hun ervaring één en dezelfde.
Alle veranderingen behoren tot de uiterlijke ervaringen van het leven.
Hoe verder men vordert op het spirituele pad, hoe meer ervaringen men
heeft die vergelijkbaar zijn met die van anderen in dat vergevorderde
stadium. Alle ideeën zoals die van het innerlijke lichaam of het
hiernamaals zijn werkelijke ervaringen van mystici. Het zijn geen speculaties.
De kracht van de mysticus behoort tot zijn eigen ervaring. De speculant
is nooit tevreden met zijn kennis, hij twijfelt altijd aan zichzelf en
vraagt zich af of hij gelijk heeft of niet.
Voor een mysticus zijn uiterlijke vormen zoals rituelen en ceremonies
niet van het eerste belang; toch zal een mysticus eraan deelnemen, terwijl
de halfwijze man die zegt: 'Ik ben te ver gevorderd. Ik kan de uiterlijke
vormen niet meer tolereren', zal ertegen in opstand komen. De mysticus
kan alles verdragen, want hij interpreteert het leven volgens zijn eigen
ontwikkelingsstadium. Hij kan genieten van de betekenis van ritueel, iets
dat zelfs de mensen die dienstdoen niet altijd weten. Hij kan een ceremonie
interpreteren volgens zijn eigen wijsheid, en een interpretatie geven
waarvan degenen die die ceremonie uitvoeren of degenen die ernaar kijken,
zelfs nooit van hadden kunnen dromen. Hij ziet alles wat hij wil zien
en hij weet alles wat hij wil weten, zowel in de uiterlijke vorm als in
de innerlijke vorm."
|