Spinoza: filosoof van de democratie- De gedachten van Spinoza in het Politiek Traktaat (1677) over democratie.- Spinoza’s Politiek Traktaat (Tractatus Politicus, geschreven tussen 1675 en 1677 en onvoltooid door zijn dood) bevat een van de vroegste systematische pogingen in de moderne tijd om het verschijnsel democratie filosofisch te doordenken. Hoewel Spinoza niet het hele hoofdstuk over de democratische staatsvorm heeft kunnen voltooien (het Politiek Traktaat eindigt midden in zijn verhandeling daarover), biedt het werk ons toch een helder beeld van zijn opvattingen. Zijn democratie is niet louter een regeringsvorm, maar de natuurlijke culminatie van zijn mens- en maatschappijbeeld — een vorm waarin vrijheid, rede en orde elkaar in evenwicht houden.
_______________________________________ “Ieder draagt zijn macht over aan de gemeenschap (de staat), maar niet zijn rede.” Hier ligt het fundament van Spinoza’s politieke denken: macht en recht vallen samen, maar de hoogste macht is de macht van de rede. Daarom is een politieke orde des te sterker naarmate zij de rede en vrijheid van haar burgers respecteert. _______________________________________ Spinoza formuleert in het Theologisch-Politiek Traktaat (1670) al de beroemde zin: “Het doel van de staat is in waarheid de vrijheid.” In het Politiek Traktaat werkt hij dit verder
uit: gehoorzaamheid is niet het hoogste goed, maar een middel tot vrede.
Vrede zelf is echter geen afwezigheid van strijd, maar een positieve toestand
van harmonie tussen rede en macht. Spinoza onderscheidt drie hoofdvormen van regering:
monarchie, aristocratie en democratie. Zijn kernidee is dat in een democratie ieder mens zoveel mogelijk blijft deelhebben aan het recht dat hij in de natuurtoestand had. Met andere woorden: in een democratie blijft
de band tussen macht, rede en vrijheid het minst verbroken. ________________________________________ Spinoza’s democratie is geen pleidooi
voor populisme of willekeur van de meerderheid. Burgers moeten volgens hem vrij zijn in hun
denken en spreken, want alleen door vrije meningsvorming kan de rede collectief
werkzaam zijn. “Wie probeert mensen zo te regeren dat zij niets uit eigen overtuiging doen, maar enkel uit bevel, maakt van hen niets dan slaven.” ________________________________________ Toch is Spinoza geen idealist in de naïeve
zin. Democratie is de rationeel best mogelijke ordening van onvolmaakte mensen.
|