Origenes: briljant en controversieelallegorische interpretatie en alverzoeningOrigenes van Alexandrië (ca.185-254) was een briljant theoloog en toonaangevend in zijn tijd. Hij wordt ook wel "Origenes Adamantius" genoemd. De toevoeging "Adamantius" betekent "onverzettelijk" of "onbuigzaam" en kan wijzen op zijn standvastigheid in geloof en leer. Het is echter onduidelijk of dit een officiële naam of een later toegekende bijnaam. Zijn werken, zoals De Principiis en zijn commentaren op de Schrift, waren bepalend voor de ontwikkeling van de christelijke theologie, hoewel sommige van zijn ideeën later controversieel werden. Het boek 'De basis' (Peri archôn) is een recent verschenen standaardwerk,
het is vertaald, ingeleid en toegelicht door Freerk Jan H. Berghuis. Deze
Nederlandse vertaling, verschenen bij Uitgeverij Damon in de reeks DAMON
Klassiek, maakt dit klassieke werk toegankelijk voor een breed publiek
en biedt waardevolle inzichten Freerk Jan H. Berghuis, de vertaler van "De basis", heeft uitvoerige informatie over Origenes en zijn werk gegeven, met een gedetailleerde samenvatting van zijn opvattingen en een overzicht van reacties die het opriep. Bij de tekst staan bronvermeldingen van de Bijbelcitaten, en in voetnoten bij de inhoud, met vermelding van ketterijen waartegen de passage gericht is. "De basis" bevat verrassende elementen en ingenieuze verklaringen.
In de eeuwen die volgden riep 'De basis' heftige reacties op. Enkele speculatieve gedachten die Origenes in dit werk oppert, waren inzet van felle theologische debatten. Uiteindelijk leidden die ruim drie eeuwen na zijn dood tot een kerkelijke veroordeling. Belangrijke opvattingenOrigenes staat vooral bekend om zijn werk op drie terreinen: A. Bijbelinterpretatie B. Theologie en Filosofie C. Tekstkritiek en Bijbelstudie De Principiis (De basis) Origenes’ “De Principiis”
(in het Latijn: De Principiis, in het Nederlands vaak vertaald als De
basis of De Grondslagen) is een fascinerend werk. De
Basis is een van de eerste systematische theologische werken in de christelijke
traditie. Origenes probeert hierin de fundamenten van het christelijke
geloof te ordenen en doet dat met sterke invloed van het platonisme en
de toenmalige filosofische scholen. Hij behandelt thema’s als: Zijn denken is complex en speculatief, en hij gebruikt veel filosofische begrippen die voor een moderne lezer niet altijd direct duidelijk zijn. Leesbaarheid voor een niet-theoloog Aanbevolen aanpak VertalingAls je een geïnteresseerde leek bent met enige affiniteit voor filosofie en theologie, kan De Basis zeker boeiend zijn. De recente uitgave van Origenes’ De Principiis door uitgeverij Damon is een waardevolle toevoeging aan de Nederlandstalige theologische literatuur. Deze vertaling, verzorgd door experts op het gebied van vroege christelijke teksten, streeft ernaar zowel nauwkeurig als toegankelijk te zijn voor een breed publiek. Kenmerken van de Damon-uitgave: Recensies en Ontvangst: Hoewel specifieke recensies van deze uitgave schaars zijn, wordt de vertaling over het algemeen positief ontvangen in academische kringen. De combinatie van nauwkeurigheid en toegankelijkheid wordt geprezen, evenals de toegevoegde contextuele informatie die de lezer helpt bij het begrijpen van de complexiteit van Origenes’ denken. Zijn opvatting van GodOrigenes legt sterk de nadruk op het niet-lichamelijke van God. Hij is een enkelvoudige, geestelijke natuur, die om actief te zijn geen lichamelijke plaats nodig heeft, geen zintuiglijk waarneembare uitgebreidheid, geen gedaante of kleur. Hij is onzichtbaar; het ‘zien van God’ waarvan in het evangelie sprake is, moet worden opgevat als ‘kennen van God.’ God is nooit zonder zijn Zoon, de Wijsheid, de Logos. Bij God kan geen sprake zijn van progressie: hij is altijd Vader geweest van zijn Zoon, die uit hem geboren is, maar zonder enig begin. Het gaat hier om een eeuwig, voortdurend, niet lichamelijk ‘voortbrengen’ (als schijnsel dat voortkomt uit het licht). Origenes wijst in een bespreking van bijbelpassages over de verhouding Zoon-Vader (de Zoon als beeld van de onzichtbare God, afstraling van zijn luister, afdruk van zijn wezen) steeds elke gedachte aan iets lichamelijks nadrukkelijk af. Speciale aandacht geeft Origenes aan de onderscheiden rol van de drie
goddelijke personen bij de redding van de mens. De hele schepping krijgt
zijn bestaan van de Vader; de mensen danken hun rationaliteit en morele
besef aan de Zoon, de Logos; de heilige Geest is alleen actief bij mensen
die zich bekeren. Als de Geest hen heiligt, krijgen ze van de Zoon kennis
en rechtvaardigheid. Uiteindelijk bereikt hun van de Vader verkregen bestaan
het einddoel: eeuwige verbondenheid met God. Deze gerichtheid op de redding
van de mens loopt als een rode draad door het hele werk. De mens en de pre-existentie van de ZielOrigenes geloofde dat alle zielen al vóór hun aardse bestaan bestonden en dat ze een geestelijk leven hadden in de nabijheid van God voordat ze in een fysiek lichaam werden geplaatst. Dit idee staat bekend als de pre-existentie van de ziel en werd een van de meest controversiële aspecten van zijn theologie. Origenes baseerde zijn leer van pre-existentie op zowel filosofische als Bijbelse argumenten Filosofische Invloed: Platonisme en Neoplatonisme • Origenes werd sterk beïnvloed door het platonisme, vooral
door Plato’s dialoog Phaedrus, waarin de Griekse filosoof stelde
dat de ziel een voorgeboortelijk bestaan had en kennis van hogere waarheden
bezat voordat zij in een lichaam werd geplaatst. Bijbelse Grondslagen Origenes haalde verschillende Bijbelpassages aan die hij zag als ondersteuning voor de pre-existentie van de ziel: 1. Jeremia 1:5 – “Voordat Ik u in de moederschoot vormde, kende Ik u.” Origenes interpreteerde dit als een aanwijzing dat Jeremia al bestond vóór zijn fysieke geboorte. 2. Romeinen 9:11-13 – Hier wordt gezegd dat Jacob en Esau nog niet geboren waren en niets goeds of kwaads hadden gedaan, maar dat God Jacob al verkoos. Origenes suggereerde dat dit erop kon wijzen dat de ziel al voor de geboorte een geschiedenis had. 3. Johannes 9:2 – “Rabbi, wie heeft gezondigd, hijzelf of zijn ouders, dat hij blind geboren is?” De vraag van de discipelen impliceert dat de man voor zijn geboorte had kunnen zondigen, wat volgens Origenes suggereert dat zielen een pre-existent verleden hadden. De Val van de Zielen en de Schepping van de WereldGods primaire schepping is de geestelijke wereld, de wereld van de rationele wezens. Zij kregen bij de schepping één natuur en beschikken over een vrije wil. Ze kunnen ervoor kiezen zich van het vuur van Gods liefde te verwijderen en afkoelen tot ‘ziel’. Hun vrije keuzes leiden tot verschillen: demonen (diep gevallen en verstoken van het reddende onderwijs; is herstel voor hen toch mogelijk?), mensen (niet onherstelbaar diep gevallen; redding via onderwijs) en engelen (bieden onderwijs aan de mensen). God schept vervolgens een materiële wereld, waarin de koele zielen gehecht zijn aan een lichaam. God stuurt alles naar het einddoel, de harmonie en eenheid met hem. Samenvatting van de leer van de pre-existentie:: De Kosmische Hiërarchie Origenes geloofde dat alle zielen uiteindelijk de kans zouden krijgen om terug te keren naar God, wat aansluit bij zijn idee van alverzoening (apokatastasis). Origenes’ leer van de pre-existentie van de ziel was een combinatie van Plato’s filosofie en een specifieke interpretatie van de Bijbel. Hij zag de wereld als een plaats waar zielen die van God waren afgedwaald, zich konden zuiveren en uiteindelijk naar hun oorspronkelijke staat konden terugkeren. Dit idee werd echter later verworpen door de kerk, omdat het in strijd werd geacht met de christelijke opvatting dat God de ziel schept op het moment van de conceptie. Toch blijft zijn visie een invloedrijk en fascinerend onderdeel van de christelijke intellectuele geschiedenis. Origenes verdeelde de tijd in opvolgende wereldtijden (eonen). In die zin moest volgens hem de term "eeuwig leven" worden opgevat, als periode met een begin en een einde. De uitdrukking 'eeuwig leven' wordt zodoende synoniem met 'leven van de toekomende eeuw', Zo komt bij Origenes aan elke eon een einde, ook een einde aan de periode van straf en boetedoening. Na de wederoprichting van alle dingen zijn de wereldtijden en daarmee de heerschappij van Christus voorbij en zal God alles zijn in allen. Daarbij is voor Origenes geen plaats voor eindeloze hellestraffen. Uiteindelijk zullen alle mensen, ook de duivel, met God verzoend worden. Origenes hanteert daar een specifieke uitleg van 1 Korinthe 15:25: "Want Hij moet als Koning heersen, totdat Hij al de vijanden onder Zijn voeten zal gelegd hebben. De laatste vijand, die te niet gedaan wordt, is de dood. Want Hij heeft alle dingen aan Zijn voeten onderworpen."
Controverses en Verwerping • Origenes’ leer werd veroordeeld
door het Vijfde Oecumenische Concilie in 533 vanwege speculaties, met
name over de pre-existentie van de ziel en de uiteindelijke verlossing
van alle schepselen. Toch bleef zijn werk grote invloed uitoefenen, vooral
via latere theologen zoals Augustinus, Gregorius van Nyssa en in de mystieke
tradities van het middeleeuwse christendom. Zijn allegorische methode
werd overgenomen door middeleeuwse Bijbeluitleggers zoals Hugo van St.
Victor en de scholastici. Voorloper?In zekere zin kan Origenes beschouwd worden als een voorloper van zowel de moderne theologie als de vrijzinnige stromingen binnen het christendom. Zijn benadering van geloof en schriftuitleg vertoont enkele kenmerken die in de moderne theologie en het vrijzinnige denken terug te vinden zijn. Tegelijkertijd moet worden erkend dat zijn denken nog sterk geworteld was in de theologische en filosofische context van de late oudheid, waardoor hij niet volledig als een “moderne” theoloog kan worden beschouwd. Waarom Origenes een voorloper van de moderne theologie kan worden genoemd A. Kritisch en Filosofisch Denken over Geloof B. Ruimte voor Meerdere Interpretaties van de Schrift • Zijn allegorische Bijbelinterpretatie
maakte de weg vrij voor een meer symbolische en niet-letterlijke lezing
van de Schrift. Dit is vergelijkbaar met hoe vrijzinnige theologen de
Bijbel vandaag de dag vaak als een verzameling mythische en spirituele
verhalen beschouwen, eerder dan als letterlijke waarheden. C. Niet-dogmatische Theologie en Speculatief
Denken Waarom Origenes niet volledig als een moderne vrijzinnige theoloog kan worden gezien Ondanks de parallellen moet worden opgemerkt
dat Origenes diep geworteld was in het vroege christendom en zijn denken
sterk beïnvloed werd door het neoplatonisme. Origenes, onderwijzende de geloofsleerlingen AlverzoeningOrigenes wordt vaak geassocieerd met alverzoening (ook wel bekend als apokatastasis), het idee dat uiteindelijk alle schepselen met God verzoend zullen worden, inclusief zondaars en zelfs de duivel. Dit concept is een van de meest controversiële aspecten van zijn theologie en een belangrijke reden waarom sommige van zijn leerstellingen later als ketters werden veroordeeld. Origenes’ Opvatting van Apokatastasis (Alverzoening)Origenes geloofde in een kosmisch verlossingsproces waarin uiteindelijk alles zou terugkeren naar God; met andere woorden: hij gelooft in de alverzoeining. Het concept van de vrije wil speelt bij Origenes een centrale rol als verklaring voor de val van de rationele wezens en voor de verscheidenheid in de wereld (ieder krijgt wat hij door zijn keuze verdient). Origenes combineert dit concept met zijn overtuiging dat God alles liefdevol naar het einddoel stuurt: het herstel van de oorspronkelijke eenheid, waarin God ‘alles zal zijn en in allen’ (1 Kor. 15:28). In dat herstel delen alle zielen via een lang individueel traject van reiniging en onderwijs tijdens en na hun aardse leven, waarbij hun keuzevrijheid gerespecteerd blijft. Zijn idee van alverzoening was gebaseerd op enkele belangrijke principes: A. De uiteindelijke herstelling van alle zielen B. God als ultieme liefde en rechtvaardigheid C. De mogelijke bekering van de duivel Verschillen met latere opvattingen van AlverzoeningHoewel Origenes’ ideeën over alverzoening
invloedrijk waren, verschillen ze op enkele punten van latere versies: Kerkelijke Veroordeling • In 553 werd de leer van Origenes over
de
pre-existentie van zielen en alverzoening veroordeeld door het Vijfde
Oecumenische Concilie in Constantinopel. Er is geen officieel kerkelijk eerherstel geweest voor Origenes na zijn veroordeling in de 6e eeuw. Zijn leerstellingen, vooral die over de pre-existentie van de ziel en alverzoening, werden door de kerk veroordeeld als ketters en zijn sindsdien officieel niet gerehabiliteerd door de Rooms-Katholieke Kerk of de Orthodoxe Kerken. Origenes bleef invloedrijk in de kerk; ondanks de officiële veroordeling
bleef Origenes indirecte invloed uitoefenen op de theologie en de mystiek: Herwaardering, maar geen officieel eerherstel• In de 19e en 20e eeuw is er in wetenschappelijke en theologische
kringen een herwaardering van Origenes op gang gekomen. ConclusieOrigenes was een briljante, maar controversiële theoloog die een brug sloeg tussen christelijke openbaring en Griekse filosofie. Zijn ideeën over Bijbelinterpretatie, de relatie tussen God en de mens, en de bestemming van de ziel beïnvloedden diepgaand de theologie van de late oudheid en de middeleeuwen. Ondanks latere veroordelingen bleven zijn methoden en inzichten een onmiskenbaar stempel drukken op de christelijke intellectuele traditie. Zijn gedachtegoed heeft de discussie over alverzoening blijvend beïnvloed, en veel moderne theologen die in universele redding geloven, bouwen (bewust of onbewust) voort op zijn ideeën. Origenes was een van de vroegste en invloedrijkste verdedigers van alverzoening. Zijn visie dat uiteindelijk alle zielen, inclusief Satan, met God zouden worden verzoend, vind ik (auteur van deze website) geweldig. Bronnen:Als u geïnteresseerd bent in Origenes en zijn werk De Principiis, biedt de uitgave van uitgeverij Damon een toegankelijke en goed onderbouwde vertaling. De aanvullende inleidingen en aantekeningen maken het werk geschikt voor zowel academische studie als persoonlijke verdieping. Er zijn verschillende bronnen beschikbaar die een inleiding of samenvatting bieden van Origenes’ De Basis (Peri Archon). Hier zijn enkele aanbevelingen: 1. Inleiding in de Damon-uitgave De Nederlandse vertaling van De Basis, uitgegeven
door uitgeverij Damon, bevat een uitgebreide inleiding door de vertaler
Freerk Jan H. Berghuis. Deze inleiding bespreekt het leven en werk van
Origenes, de context van het boek en biedt een samenvatting van de inhoud.
Deze inleiding is bijzonder nuttig voor lezers die een overzicht zoeken
voordat ze aan de volledige tekst beginnen. 2. Overzicht op vroegekerk.nl De website vroegekerk.nl biedt een artikel over Origenes, waarin een inleiding wordt gegeven op zijn leven, zijn belangrijkste werken en zijn theologische bijdragen. Hoewel het geen uitgebreide samenvatting is van De Basis, biedt het wel context en inzicht in zijn denken. 3. In de Nederlandstalige literatuur is er het boek “Origenes, een experimenteel theoloog uit de 3e eeuw” van dr. F. Ledegang (1995, Kok – Kampen); deze link betreft een samenvatting van dit boek en is een zeer informatieve en goed leesbare website. 4. Engelstalige Samenvatting op eNotes Voor een beknopte Engelstalige samenvatting van On First Principles (De Principiis) kunt u terecht op eNotes. Deze bron biedt een overzicht van de vier boeken waaruit het werk bestaat en bespreekt de belangrijkste thema’s die Origenes behandelt. 5. Wikipedia-artikel over On the First Principles Het Engelstalige Wikipedia-artikel over On the First Principles biedt een overzicht van de inhoud en de historische context van het werk. Het artikel bespreekt de structuur van het boek en de belangrijkste onderwerpen die aan bod komen. 6. Ook is er via deze link meer over Origenes lezen op deze website spiridoc.nl , met name betreffende zijn opvattingen over de rehabilitatie van de duivel . Er zijn verschillende YouTube-video’s
beschikbaar die inzicht bieden in het leven en werk van Origenes van Alexandrië.
Een voorbeeld hiervan is de video “Origen of Alexandria”,
die een uitgebreide bespreking geeft van zijn theologische bijdragen en
historische context. Deze video biedt een diepgaand overzicht van
Origenes’ leven, zijn belangrijkste werken en de invloed die hij
heeft gehad op de christelijke theologie. Het is een waardevolle bron
voor iedereen die meer wil weten over deze invloedrijke figuur uit de
vroege kerkgeschiedenis. Daarnaast zijn er andere video’s en lezingen
beschikbaar die verschillende aspecten van YouTube video's over Origenes: The Heresies – The Enigma of Origen and Origenism | Way of the Fathers' Origen, The first Christian Geneus
|