
"Acquiescentia
in se ipso "
(Spinoza)
"De blijdschap die ontstaat, doordat de mens zichzelf en zijn vermogen
tot handelen beziet ."
spiridoc.nl - documenten betreffende spiritualiteit en religie, psychologie en filosofie
Klik op "Home" linksboven om de pagina te verversen of om terug te keren naar de startpagina.
Uw reactie op deze website is welkom; u kunt reageren via e-mail door hier te klikken.
| Lokale tijd |
Intro Op deze website staat informatie over psychologie en spiritualiteit. Het betreft ideeen die mij aanspreken, die ik zelf heb ervaren en waarover ik heb gelezen. Ik heb geprobeerd vooral mijn beleving ervan te verwoorden, zodat het niet alleen maar feitelijke informatie is die er staat. Verder heb ik iets over mijn zoektocht verteld en is er een aantal citaten te vinden met oosterse en westerse wijsheden. De volgorde van deze site is als volgt opgebouwd. Eerst zijn de pagina's van de 'geestelijke reis' weergegeven. Bovenaan staat het Christelijk geloof; daarna het Soefisme, vervolgens volgen pagina's over religie, met name over Boeddhisme en Hindoeisme. Na de religies komen psychologie en esoterie aan de beurt. Tenslotte volgt een overzicht van een aantal reizen die ik heb afgelegd in Europa, Azie, Afrika en Zuid-Amerika. |
|
Het Christelijk geloof Ter introductie is in de Inleiding een overzicht weergegeven van wat op deze website te lezen valt over dit thema. De reis van het Christendom begint bij de wortels van het christelijk geloof, met aandacht voor de eerste christenen . Daarbij worden ook de Nag Hammadi-geschriften besproken, een verzameling gnostische teksten die alternatieve inzichten geven in de vroegchristelijke spiritualiteit. De invloedrijke theoloog Origenes, die in de derde eeuw pleitte voor een mystiek en intellectueel christendom, wordt besproken in drie documenten: Origenes - de Basis, Origenes tegen de achterond van zijn tijd en zijn unieke gedachten over de duivel. Binnen de meer orthodoxe christelijke traditie spelen de belijdenisgeschriften en de drie formulieren van enigheid een centrale rol: de Nederlandse geloofsbelijdenis, de Heidelbergse Catechismus en de Dordtse leerregels.. Deze teksten vormen het fundament van de leer van veel protestantse kerken en geven richting aan geloofsopvattingen. De opkomst van de Reformatie en de verdere verdieping ervan in de Nadere Reformatie, met als vertegenwoordiger bijvoorbeeld dominee Smytegelt, illustreert hoe het christendom zich in de loop der tijd heeft ontwikkeld en aangepast. Opvattingen over het hiernamaals spelen een belangrijke rol in de christelijke traditie. De verschillende gedachten over hemel en hel, zowel in de klassieke als in de moderne theologie, worden belicht, waarbij onder andere de invloed van John Bunyan, de auteur van The Pilgrim’s Progress, wordt besproken. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan alternatieve christelijke stromingen zoals de Quakers, die een meer mystieke en pacifistische benadering van het geloof vertegenwoordigen. In de moderne tijd blijft het christendom in beweging. Hedendaagse theologen zoals Stefan Paas, die nadenkt over de missie van de kerk in een geseculariseerde wereld, en Gert van den Brink, die met het Evangelie zonder kleine lettertjes, de gereformeerde traditie verdedigt en actualiseert, laten zien hoe het christelijk geloof zich blijft ontwikkelen en relevant blijft in het publieke debat. Een vergelijking van beiden laat zien hoe elk op zijn manier bijdraagt aan de evolutie van het Christelijk denken en geloven. In het debat over de uitverkiezing (predestinatie) staan Arminius en Gomarus tegenover elkaar. Enige achtergrondinformatie veruidelijkt waarom de uitverkiezing in de Biblebelt een belangrijke rol speelt. De opvatting van de alverzoening stelt dat uiteindelijk alle mensen met God verzoend zullen worden. In het document bekende Christelijke liederen kan het geloof worden bezongen en is theologische discussie of beschouwing niet meer belangrijk. Dan spreekt het hart. |
![]() |
Universeel Soefisme Het
Universeel Soefisme is een spirituele stroming die de eenheid van
religies voorstaat: alle religies zijn richtingwijzers naar God en
in wezen naar het goddelijke in onszelf.
Hazrat
Inayat Khan (Baroda 5 juli 1882 – New Delhi 5 februari 1927) was de
oprichter van de International Sufi Movement. H.J. Witteveen ('Karimbakhsh'),
destijds minister van financien en directeur van het IMF, kwam verschillende
keren in de media om over het Soefisme te vertellen; hier zijn
links naar enkele YouTube opnamen. |
|
Boeddhisme Het Boeddhisme leert ons de edele waarheden van het leven. Deze waarheden hebben vorm gekregen in verschillende tradities, o.a. Theravada, Mahayana en Zen. Meditatie is een oefenen in bewust leven (gewaar-zijn). De Hartsoetra is een stukje geheime poëzie. Enkele kernbegrippen van de Boeddha Dharma zijn nader toegelicht. De schoonheid van het boeddhisme is o.a. te zien in diverse kunstuitingen, zoals de Boroboedoer. De Boeddhistische psychologie geeft aan de hand van de gedachten van Han de Wit de psychologische dimensie aan van het belang om in het hier-en-nu te zijn. Hindoeïsme |
|
| Psychologische inzichten Psychologische inzichten kunnen ons helpen in de reflectie op ons gedrag. Zo toont Freud ons de invloed van het onbewuste, laat Adler zien hoe ons levensplan al heel vroeg wordt gevormd, en geeft Jung ons inzicht in de rol en functie van archetypen (zie ook: de tarot en ikonen) en in religie en wetenschap. Het behaviorisme (Skinner) leert ons hoe we geconditioneerd kunnen zijn door de omstandigheden. De 'Guru of Gestalt' Fritz Perls leert ons o.a. hoe dromen ons verder kunnen helpen. Enkele afbeeldingen tonen dat onze waarneming niet altijd de werkelijkheid weerspiegelt. E. Aron geeft inzicht in een nieuw fenomeen: High Sensible Persons (HSP's). De contemplatieve of boeddhistische psychologie legt de nadruk op het belang van introspectie. Maslow geeft aan door welke behoeften ons gedrag kan worden ingegeven. |
|
| Spirituele instrumenten Er
zijn spirituele
'tools' die kunnen helpen om tot zelfinzicht te komen. Zo
laat Helen
Palmer zien dat het
enneagram
een prachtig instrument is dat ons bewust kan maken van de ego-patronen
waar we in gevangen kunnen zijn en van de manier waarop we
hier uit kunnen ontsnappen. Het enneagram onderscheidt
negen typen, die hier kort zijn gekarakteriseerd. Daniel
Ofman beschrijft hoe ieder mens beschikt over kernkwaliteiten;
deze kunnen echter ook doorschieten; in dit document zijn ook de
kernkwaliteiten van de typen van het enneagram nagegaan. |
|
| Filosofie In
'The
Spectrum of Consciousness' beschrijft Ken Wilber de verschillende
stadia van bewustzijn van de mens. Hij legt in 'Zonder
grenzen' het belang uit van het onbegrensde NU. De
Amerikaanse psychiater David Hawkins onderscheidt
een
aantal bewustzijnsniveaus; hij geeft adviezen
om tot een hoger bewustzijn te komen. Hier
ligt de brug tussen mystiek en psychologie. Zie daarvoor de pagina's
Staat
van bewust zijn
en Stappen
op weg naar geluk. |
|
Spinoza, de filosoof van de redeDe filosofie en mystiek van Baruch Spinoza is het resultaat van een zoektocht naar absolute zekerheid met als hulp de geometrische methode. De kern van zijn gedachten heeft hij weergegeven in de vorm van op wiskunde gelijkende stellingen in de Ethica, die pas na zijn dood werd uitgebracht. Hij ontwikkelde een idee van God dat sterk verschilt van het heersende godsbeeld van het Christendom en het Jodendom en waarbij natuurwetten de gang van zaken bepalen. Frédéric Lenoir laat de weg naar geluk zien die Spinoza ons toont. Er is een vergelijking gegeven tussen de emotie-analyse zoals Spinoza dat ziet en zoals Han de Wit volgens het Boeddhisme dat ziet. Zijn mystieke opvattingen noemt hij Amor Intellectualis Dei, de intellectuele liefde tot God. Hij ontwikkelt een visie op het omgaan met emoties, die uiterst actueel is en verder is uitgewerkt door Neal Grossman in het boek Healing the mind. Spinoza is ook de filosoof van de democratie, op basis van vrijheid en rede. Hij zou een pad naar vrede kunnen schetsen voor Oekraine en Rusland. In een aantal afbeeldingen is het huis te zien waar hij woonde in Rijnsburg en het Spinozahuis Den Haag. |
|
| Tarotkaarten De tarot wordt op deze site beschouwd als archetypen zoals die door Carl Gustav Jung zijn beschreven. De Inleiding op de tarot laat zien dat in de tarot de wereldlijke serie, de serie van de zelfontdekking en de serie van de grote spirituele reis zijn te onderscheiden. De tarot kan ons door middel van het Keltisch Kruis helpen, om vanuit een ander, vaak verrassend perspectief de gestelde levensvragen te bekijken. In de Russische tarot is te zien hoe daarin de ikonen- cultuur is opgenomen. Ook zijn de kaarten van de grote arcana in de Russische taal weergegeven, waarbij de Russische kaarten naast die van de Russische tarot zijn weergegeven (raadsel!). Arthur Edward Waite, Yuri Shakov en Aleister Crowley vertellen ons de betekenis van de 22 kaarten van de Grote Arcana: 0_De_Dwaas - I_De_Magiër - II_ De_Hogepriesteres - III_De_Keizerin - IV_De_Keizer - V_De_Hiërophant - VI_De_Geliefden - VII_De_Zegewagen - VIII_Kracht - IX_De_Kluizenaar - X_Het_Rad_van_Fortuin - XI_Rechtvaardigheid - XII_De_Gehangene - XIII_De_Dood - XIV_Matigheid - XV_De_Duivel - XVI_De_Toren - XVII_De_Ster - XVIII_De_Maan - XIX_De_Zon - XX_Het_Oordeel - XXI_De_Wereld |
|
| Reflectie Een reflectie over actuele thema's of kernbegrippen is weergegeven in: -
Een beschouwing over aanvaarding; |
|
Rusland Van
ouds her heb ik interesse gehad in Rusland en ik heb me de Russische
taal op basaal niveau eigen gemaakt. Als ik in Sint Petersburg rondloop,
voel ik me geheel anders, ik voel me daar vrijer. Het voelt vertrouwd
alsof ik weer als kind in mijn geboorteplaats Tholen rondloop. Er
staan twee documenten uit mijn dagboek van 2007: een
pagina uit het Peterburgse dagboek en een pagina met beschrijving
van het
uitje met een bus naar Novgorod Hier is een filmpje over de Bevrijdingsdag in St Petersburg, 8 mei 2009 |
![]() |
Oekraïne Iets van de liefde voor dit land en zijn bewoners heb ik geprobeerd tot uiting te brengen in een aparte website: mooi Oekraine. Er is informatie te vinden over de geschiedenis, de bewoners, de hoofdstad Kiëv, ikonen, en Tsjernobil. Verder zijn er fotoseries over het dagelijks leven, kathedralen, kloosters, scholen, herinneringen en unieke foto's van Tsjernobil-nu. Recent is een boek verschenen van Igor Kostin: Tsjernobil, verslag van een ooggetuige; 1986-2006. |
|
Azië en Zuid-Afrika
In 2004
heb ik reizen gemaakt naar India/Nepal en Rusland/Mongolie/China.
In de website
over India zijn de volgende documenten te vinden: Introductie
India/Nepal; de URS-viering
2004 in Delhi; rondreis door Noord-India en Nepal: Delhi,
Rajasthan,
Uttar
Pradesh en Nepal.
Verder zijn er veel gezichten
van India te zien. Het Hindoeisme
is een boeiende godsdienst en in India de religie met de meeste aanhangers. In de weblog Indonesie zijn mijn ervaringen van juli/augustus 2006 weergegeven. Over de reis in 2005 naar Zuid-Afrika is een aantal impressies terug te vinden. |
|
Spaanstalige landen Vanaf 2012 heb ik een aantal reizen naar Spaanstalige landen gemaakt; in de eerste plaats naar Spanje zelf en ook naar Cuba, Peru, Bolivia, Chili, Mexico en Colombia. Mijn interesse in de Russische taal bleef, maar ik ben qua studie overgeschakeld op het Spaans. Op de site van mijn reizen staan indrukken daarvan. In 2013 maakte ik een reis naar Cuba. Een foto album in twee delen is weergegeven op de volgende pagina's: |
![]() |
Een botter op de Oosterschelde